úterý 17. března 2009

maturitni prace




Nejobtížnější částí celého procesu vytvoření sociální kampaně, která je úkolem maturitní práce asi bývá přetavení naší představy o formě na skutečnou formu. Přesun z konceptu k reálnému výtvoru. Neplatí zde zákony konceptualistů, samotný proces je důležitý, ale musí být doložen finálním výsledkem. Překvapivě nebyl tento proces nejnáročnější. Složitější bylo rozhodnout se nejen jak pojmout kampaň, ale předtím nutnost vybrat téma. A tam ležel kámen úrazu všeho. Nápadů bylo spousty… První mě zaujal projekt Nadace Vodafone pod názvem rok jinak, kde se jednalo o možnost práce ve zvolené neziskové organizaci, přičemž nadace platila člověku plat stejně, jako by byl stále v předchozí práci a to vše po jeden rok. Další nápad byl kampaň pro Bílý kruh bezpečí, kde by kampaň byla zaměřená na problém týrání mužů. Další možností bylo upozornění na bezdomovce. Nakonec to ale vyhrál námět docela klasický, bezpečnost na silnicích. Takové poměrně „vznešené“ téma. Proč zrovna tohle? Nejspíš kvůli spotu z kampaně nemyslíš – zaplatíš s názvem Blázinec. Nemyslíš – zaplatíš, se mi líbí z mnoha důvodů, jedním je i to, že v podstatě beze strachu a natvrdo ukazuje možná až přehnaně tvrdou realitu, bez rukaviček. To je to, co se mi na nich líbí. Odvaha, užití kýče, který je sice vydírající a straší, ale nevzbuzuje v nás pocit vinny za to, že jsme se narodily v „bohaté“ části světa, ale pouze chce, abychom dodržovali to, co už beztak máme dodržovat a navíc nás to samotné chrání. Abychom byly alespoň o něco málo zodpovědnější a chránili tak sebe ale i své okolí. A pak je omluvitelná tvrdá realita bez zjemnění, i útok na city, protože pokud lidi nevystrašíte až téměř do paranoie, nic, ale vůbec nic je nedonutí něco změnit nebo něco dělat.
Nechtěl jsem používat stejný možná až moc za vlasy přitažený a názorný způsob. Protože i stejné téma se dá udělat na spousty způsobů a často je hravější způsob. Metafora je rafinovanější. Není tak přímočaře vydíravý, nesklidí kritiku za brutalitu, přehnanost, ani se nedostane do konfliktu s kodexem reklamy nebo morálkou, ale zároveň splní svůj účel. V tomto případě donutí lidi zamyslet se nad tím, co dělají. Ano použije k tomu útok na naše vnitřní ochranitelské pudy, svým způsobem je to až zvrácené zneužití. Ale nikdo vás v této reklamě neoslovuje aby jste poslali DMS za třicet korun, přispěli na konto Míša a podobně. Pouze chce dodržování a chránění vás samotných a aby jste dodržovali to, co ostatně dodržovat máte. Hlavní plakát je jasně čitelný a podle slov kamarádky až hnusně mrazivý. V inzerci jako takové jsem použil Formy příběhu. Ten se odehrává na dvou oddělených inzercích, jež jsou publikovány za sebou. Utváří obraz reality jejího možného dopadu.

3 komentáře:

Maudinka řekl(a)...

Působivé okecání plakátů :) ale klobouk dolů, smekám. Ten plakát je fakt odstrašující a nahání hrůzu :)

ale mám opět výtku :) popisuješ něco, co tu opět nemáš ukázané. Takže lidi, co to neviděli neví, co si tu tak hezky obhajuješ :)

Ikary řekl(a)...

dodan a dekuju za pochvalu ale potrebuju pomoct co tam pridat zmenit atd. jeste pribude kapitola o tom jak se to vytvarelo ale to az bude i inzerce pak to vsecko odevzdam v dubnu :-D

Maudinka řekl(a)...

A já děkuju za vyslyšení výtky :)
Co dodat a změnit...no...tak to už bude větší oříšek :) nejlépe to budeš stejně vědět ty, když si ten článek přečteš znovu, protože je to tvá práce a vybral sis jí určitě z nějakého důvodu :)