pátek 13. července 2007

Karel Kryl

Tak kouknul jsem se doprava, seděl jsem u kompu totiž, padlo my do oka CD co jsem dostal k vanocum od mamky. Poeticky pojmenované Karel Kryl Bratříčku, zavírej vrátka.

Karel Kryl se narodil 12.4.1944 vKroměříži jako syn knihtiskaře a majitele firmy s dlouholetou tradici. Po roce 1948 byla firma ylikvidovaána a rodina přestěhována do chátrajícího domku. Věnoval se básnictví a textařině (prvotinou pak je Nevidmomá dívka, kterou nazpívala Hana Ulrichová). Karel Kryl vystudoval UJEP a nakonec pracoval v teplické keramičce ve výrobě sanitární keramiky.
První deska Karla Kryla byla vydána půl roku po sovětské okupaci v roce 1968 s pilotní písničkou Bratříčku zavírej vrátka ( podle jeho slov okamžitá reakce v noci 22, srpna na invazi. ) byla velice úspěšná a právě tato písnička se i dokonce objevila v radiích a v hitparádě nekolik dnů vyhrávala( pořad dvanáct na houpačce) a to spolecčně s písničkou Klaun a král. Pak byla náhle zakázána a pořad zrušen ( asi uvědomění pohlavárů nad skutečným významem slov v písních). Emigroval 9,září 1969 do Mnichova. působil v rádiu Svobodná evropa jako externista později jako redaktor. Roku 1975 se rozvedl po 2,5 roku trvajícím manželství.

Do ČSR se vrátil 30,11,1989 na pohřeb své matky ( zemřela 26 listopadu) v obavě ze zadržení ( měl totiž stále československý pas i občanství ) na humanitární vízum.
Zemřel v Mnichově 3,března 1994



Karel Kryl je byl a bude frajer ,nakterého má málokdo. Jeho pamflety proti režimu sou kapitolou samy pro sebe. Nikdy nezaproadný.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Mě se ten článek líbil, teda né libil jako spíš, že mě tam zaujali nějaké věci...ale pěkné:)

Anonymní řekl(a)...

Já ho obdivuju,týpek,mám ho fakt ráda,o čemž svědčí téměř celá diskografie v mý sbírce,ale téme Nohavica a Kryl už máme probraný, že:)Veličenstvo kat, Maturitní, Tráva...smutný,pochmurný,melancholický,ale i jedovatý, rejpavý a sarkastický. Genius s kytarou.